Tal & Groethuysen

  • Piano Duo

General management

Tal & Groethuysen 1 ©Gustav Eckart

The Israeli pianist Yaara Tal and her German partner Andreas Groethuysen have formed one of the world’s leading piano duos for nearly four decades, performing in the most prestigious concert venues around the globe. Just to name a few: Concertgebouw Amsterdam, Philharmonie Berlin, Alte Oper Frankfurt, Elbphilharmonie Hamburg, Hong Kong Arts Festival, Cologne Philharmonie, Teatro alla Scala Milan, Philharmonie Munich, Radio France, Frick Collection New York, Forbidden City Concert Hall Beijing, La Roque d’Anthéron Piano Festival, Ruhr Piano Festival, Salzburg Festival, Musikverein Vienna, Tonhalle Zurich, Lucerne Festival, Kissinger Sommer, Schwetzingen SWR Festival, and the Leipzig Bach Festival.

A major component of Tal & Groethuysen’s international success is their long-standing collaboration with the record label SONY CLASSICAL, which has produced around 40 albums over the past 30 years—many of which have won prestigious awards. These include eleven Preis der deutschen Schallplattenkritik, the Cannes Classical Award, five ECHO Klassik awards, the OPUS Klassik in 2021, the Schwabinger Kunstpreis, and the Prix Caecilia. In 2022, the duo was also awarded the esteemed annual prize of the Ruhr Piano Festival.

more

From the outset, Tal & Groethuysen have made it their mission to not only interpret the core piano duo repertoire (Schubert, Mozart, Brahms, Dvořák, etc.), but also to shed light on unjustly forgotten works. In the orchestral realm, they have championed double concertos by Jan Ladislaus Dussek, Anton Eberl, Ralph Vaughan Williams, Dinu Lipatti, and Sándor Veress, as well as Carl Czerny’s spectacular concerto for piano four hands and orchestra.

The duo’s creativity is perhaps best expressed in their piano recitals. In recent years, these have included the Goldberg Variations in the version for two pianos by Joseph Rheinberger and Max Reger, excerpts from Wagner’s Götterdämmerung in the astonishing transcription by Alfred Pringsheim (Thomas Mann’s father-in-law), and Reinhard Febel’s Opus Magnum, 18 Studies on J.S. Bach’s Art of Fugue.

Tal & Groethuysen have also long devoted themselves to the French repertoire, performing works by Claude Debussy, Reynaldo Hahn, Théodore Gouvy, Camille Saint-Saëns, and most recently Théophil Ysaÿe, including a premiere of a rediscovered composer: Marguerite Mélan-Guéroult. Their album Avec esprit was released in March 2023.

In recent years, they have also increasingly integrated chamber music into their duo work, performing large symphonic works such as Beethoven’s 4th Symphony or Schubert’s Unfinished Symphony, as well as overtures by Juan Crisóstomo de Arriaga, Emilie Mayer, and W.A. Mozart in transcriptions for piano four hands, violin, and cello. They also regularly collaborate with string quartets—such as the Artemis and Minguet Quartets—performing works written for these ensembles, including a remarkable version of Mendelssohn’s Octet.

https://www.tal-groethuysen.de/index-en.html

Season 2025/26

Please ask Weigold & Böhm for any changes.

Contacts

News

Projects

  • Further dates upon request

    Yaara Tal (Klavier) - Malte Arkona (Moderation)

    Kindheit: Das Sehnsuchts-Land der Musik oder Das Kind als Komponist - der Komponist als Kind

    Program:

    Musik wird nicht ausschließlich von erwachsenen Komponisten für ein erwachsenes Publikum geschrieben. Tatsächlich haben die meisten Komponisten speziell Musik für Kinder geschrieben, mit größter Begeisterung und Können. Es scheint, als würden sie am liebsten in der Welt der Kinder verweilen, wo die schönsten Bilder und fantasievollsten Ideen zu finden sind.

    Die Kompositionen sind sowohl für junge Pianisten als auch für ihre Geschwister, Eltern, Großeltern und Freunde geschrieben, die gerne zuhören. Manche Stücke sind leicht zu spielen, während andere eine echte Herausforderung darstellen.

    Wer kennt den „Kleinen weißen Esel?“, wer möchte nicht „Von fremden Ländern und Menschen“ erzählt bekommen, wer möchte nicht einmal eine „Arktische Nacht“ erleben, und wo ist „Der kleine Hund Joujou“ geblieben?

    Alle diese Stücke werden wir präsentieren, aber noch viel mehr: Yaara wird die Werke am Klavier spielen, und mit Malte wird das Konzert zu einem interaktiven Erlebnis für die ganze Familie. Er erzählt wahre Geschichten aus der Kindheit der Komponistinnen und Komponisten und entlockt den anwesenden Kindern (und ehemaligen Kindern), was die Musik eigentlich ihnen selbst sagt, was sie dabei fühlen und denken und öffnet so ihre Ohren für farbenreiche Bilder, die auf schwarz-weißen Tasten entstehen können.

    *Länge 60 - 65 Minuten (ohne Pause). ca. 40 Minuten Musik.

    Die Klavierwerke sind in Gruppen zusammengefasst. In jeder Gruppe, die einem bestimmten Thema gewidmet ist, sind 5-7 kurze Stücke von verschiedenen Komponisten enthalten. Zwischen den Gruppen kommen die Wortbeiträge, die die Themen der Musik aufgreifen, diese assoziativ, spontan und kreativ gemeinsam mit den Kindern interaktiv weiterspinnen und entwickeln.

    Mögliche Themengruppen:

    * Isabella Lourié 3‘
    Chansons sans paroles (mit 7 komponiert!)

    …von früh bis spät 10‘
    Hu-Wei Huang: Morgenlied 50“
    Ignaz Friedman: Morgengebet (Kinderspielzeug) 1‘10“
    Ignaz Friedman: Soldats de bois (op.22) 1‘20“
    *Mel Bonis: Marionnettes (3) 32“
    Jacques Ibert: La promenade en traineau (Petite Suite 7) 1‘
    Heitor Villa-Lobos: Nenê vai dormir (das Kind geht schlafen) (Suite infantil 1. 2) 2‘15“
    Franz Liszt: Wiegenlied 2‘56“

    Abends im Bett 10‘
    Florent Schmitt: Bercement (7) 1‘35“
    Robert Schumann: Kind im Einschlummern (12) 1‘45“
    Menachem Avidom: Ilana dreams 1’42”
    Ernest Bloch: Dream (10) 1’05”
    Robert Schumann: Träumerei 2‘15“
    *Carlotta Ferrari: Night and Sleep 1’48”

    Zuhause 8‘
    Charles Koechlin: La maison heureuse (3) 56”
    Alexander Gretschaninoff: Naughty Girl (Album 3) 38”
    Alexander Grestchaninof: Njanja ist krank (7) 1’30”
    Heitor Villa Lobos: Artimanhas (Listig) (Suite infantil 1. 3) 2’12”
    Ernest Bloch: With Mother (3) 1’25”
    Jacques Ibert: “A Giddy Girl” 1’10”

    Draußen 12’
    Alexander Gretschaninoff: Invitation to a Walk (Album 9) 1’10”
    Robert Schumann: Von fremden Ländern und Menschen 1‘30“
    *Cecile Chaminade: Idylle (op. 126 1) 1‘10“
    Charles Koechlin: Des cors dans la fôret (8) 1‘
    Alexander Gretschaninoff: Auf der Waldwiese (Children 6) 40“
    Charles Koechlin: La jolie fleur (2) 50“
    Béla Bartók : Evening in Transilvania (5) 2‘20“
    *Amy Beach: Arctic night 3’

    Wassermusik 6’40”
    *Helvi Leiviskä: Morning Dew 27”
    *Helvi Leiviskä: Yellow Waterlily 30”
    Ernest Bloch: Rainy Day (8) 1’28”
    Heinrich Hofmann: Wellenspiel (s.20) 1‘
    Jacques Ibert: Serenade sur l’eau (Petite Suite 10) 1‘10“
    Ignaz Friedman: Au bord du lac (op.22 6) 2‘

    Tiere mit 4 Beinen 7’40”
    Alexander Gretschaninoff: My Little Dog Joujou (Album 8) 48”
    Alexis Hollaender: Cat and mouse (B7) 1’50”
    Aram Khachaturian: The little horse (7) 58”
    Jacques Ibert: Le petite âne blanc 1’55
    Bela Bartok: Bear Dance 2’05”

    Flügel-Tiere 12‘25
    Robert Schumann: Gukkuk im Versteck 1‘
    *Mel Bonis: La puce (17) 37“
    Alexis Hollaender: In the poultry yard (B6) 2’08”
    Bela Bartok: From the diary of a fly 1’35”
    Arvo Pärt: Schmetterlinge 1‘55“
    Max Reger: Das tote Vöglein (4) 1‘25“
    Bohuslav Martinu: The Chicken (Fables) 2‘
    Arvo Pärt: Tanz der Entenküken 1‘45“

  • Further dates upon request

    Tal & Groethuysen (Klavierduo)

    TransBach (2 Klaviere)

    Program:

    TransBach 1

    Transkriptionen für zwei Klaviere:
    - Präludium und Fuge Es-Dur BWV 552 (Christopher le Fleming 1908-1985)
    - Passacaglia c-Moll BWV 582 (Gino Tagliapietra 1887 – 1954)
    - Brandenburgisches Konzert Nr. 6 (Gustav Clemens Felix Krug 1844-1902)
    Auswahl aus Choral-Vorspielen für zwei Klaviere:
    - "Jesus, joy of man's desiring" Choral auf der Kantate Nr. 147 (Victor Babin 1908-1972)
    - Andante - aus der Sonate d-Moll BWV 964 (Cyril Scott 1879-1970)
    - Adagio - aus der Orgel-Toccata in C-Dur BWV 564 (Alexander Kelberine 1903-1940)
    - "Es ist vollbracht" - aus der Kantate Nr. 159 (Roy Douglas 1907-2015)
    - "Schafe können sicher weiden" - aus der Kantate "Was mir behagt ist die muntre Jagd" BWV 208 (Mary Howe 1882-1964)
    - "Ich habe genug" - aus der Kantate Nr. 82 (Ludwig Lebell 1872-1968)
    - "Nun komm der Heiden Heiland" BWV 659 (Alexander Kelberine 1903-1940)
    - "Wir glauben all' an einen Gott" BWV 740 (William Henry Harris 1883-1973)

    TransBach 2

    J.S. Bach - Brandenburgisches Konzert Nr. 6 (Transk.: Gustav Clemens Felix Krug 1844-1902)
    R. Febel - Aus 18 Studien über Bachs Kunst der Fuge Nr. 1-3
    J.S. Bach - Präludium und Fuge Es-Dur BWV 552 (Transk.: Christopher le Fleming 1908-1985)
    ~~~
    J.S. Bach - Andante - aus der Sonate d-Moll BWV 964 (Transk.: Cyril Scott 1879-1970)
    R. Febel - Aus 18 Studien über Bachs Kunst der Fuge Nr. 7, 8, 12, 17
    J.S. Bach - Passacaglia c-Moll BWV 582 (Transk.: Gino Tagliapietra 1887 – 1954)

  • Further dates upon request

    Tal & Groethuysen (Klavierduo)

    Bach meets Mozart - Transkriptionen für zwei Klaviere

    Program:

    J.S. Bach - Brandenburgisches Konzert Nr. 6 B-Dur (Transk.: Gustav Clemens Felix Krug 1844-1902)
    W. A. Mozart - Variationen über „Ein Weib ist das herrlichste Ding“ F-Dur KV 613 (Transk: Joseph Rheinberger)
    J.S. Bach - Präludium und Fuge Es-Dur BWV 552 (Transk.: Christopher le Fleming 1908 - 1985)
    ~~~
    W. A. Mozart - „Sonata facile“ C-Dur KV 545 (Fassung für 2 Klaviere: Edward Grieg)
    W. A. Mozart - Fantasie c-Moll KV 475 (Fassung für 2 Klaviere: Edward Grieg)
    J.S. Bach - Passacaglia c-Moll BWV 582 (Transk.: Gino Tagliapietra 1887 – 1954)

  • Further dates upon request

    Yaara Tal (Klavier) - Christoph Prégardien (Tenor)

    Werke von Schubert, Liszt, Mahler

    Program:

    Franz Schubert:
    Fischerweise D. 881
    Die Forelle D. 550
    Auf dem Wasser zu singen D. 774
    Das Fischermädchen D. 957,10
    Des Fischers Liebesglück D. 922
    Ständchen D. 957,4
    An Silvia D. 891
    Alinde D. 904
    Die Mutter Erde D. 788
    Totengräbers Heimwehe D. 842
    Wanderers Nachtlied D. 768
    ~
    Gustav Mahler:
    Lieder eines fahrenden Gesellen:
    Wenn mein Schatz Hochzeit macht
    Ging heut’ Morgen über’s Feld
    Ich hab ein glühend Messer
    Die zwei blauen Augen
    Franz Liszt:
    Freudvoll und leidvoll
    Der du von dem Himmel bist
    Es war ein König in Thule
    Im Rhein, im schönen Strome
    Die Lorelei
  • Further dates upon request

    Tal & Groethuysen (Klavierduo)

    TransBach (2 Klaviere)

    Program:

    TransBach 1

    Transkriptionen für zwei Klaviere:
    - Präludium und Fuge Es-Dur BWV 552 (Christopher le Fleming 1908-1985)
    - Passacaglia c-Moll BWV 582 (Gino Tagliapietra 1887 – 1954)
    - Brandenburgisches Konzert Nr. 6 (Gustav Clemens Felix Krug 1844-1902)
    Auswahl aus Choral-Vorspielen für zwei Klaviere:
    - "Jesus, joy of man's desiring" Choral auf der Kantate Nr. 147 (Victor Babin 1908-1972)
    - Andante - aus der Sonate d-Moll BWV 964 (Cyril Scott 1879-1970)
    - Adagio - aus der Orgel-Toccata in C-Dur BWV 564 (Alexander Kelberine 1903-1940)
    - "Es ist vollbracht" - aus der Kantate Nr. 159 (Roy Douglas 1907-2015)
    - "Schafe können sicher weiden" - aus der Kantate "Was mir behagt ist die muntre Jagd" BWV 208 (Mary Howe 1882-1964)
    - "Ich habe genug" - aus der Kantate Nr. 82 (Ludwig Lebell 1872-1968)
    - "Nun komm der Heiden Heiland" BWV 659 (Alexander Kelberine 1903-1940)
    - "Wir glauben all' an einen Gott" BWV 740 (William Henry Harris 1883-1973)

    TransBach 2

    J.S. Bach - Brandenburgisches Konzert Nr. 6 (Transk.: Gustav Clemens Felix Krug 1844-1902)
    R. Febel - Aus 18 Studien über Bachs Kunst der Fuge Nr. 1-3
    J.S. Bach - Präludium und Fuge Es-Dur BWV 552 (Transk.: Christopher le Fleming 1908-1985)
    ~~~
    J.S. Bach - Andante - aus der Sonate d-Moll BWV 964 (Transk.: Cyril Scott 1879-1970)
    R. Febel - Aus 18 Studien über Bachs Kunst der Fuge Nr. 7, 8, 12, 17
    J.S. Bach - Passacaglia c-Moll BWV 582 (Transk.: Gino Tagliapietra 1887 – 1954)

YouTube